koolhydraatarm koolhydraatbeperkt verschil

Koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eten: het verschil

Wat is het verschil tussen een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet?

Wat is het verschil tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt eten? In eerste instantie lijken de termen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt uitwisselbaar, ze worden door elkaar gebruikt. Toch zit er wel degelijk verschil tussen een dieet beperkt aan koolhydraten en een dieet arm aan koolhydraten.

Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten zitten bijna overal in: van groente en fruit tot koek en snoep. Maar ook aardappels, bonen, macaroni en melk bevatten koolhydraten. Het komt van nature in veel producten voor.

Om deze reden is het goed verschil te maken tussen koolhydraten die van nature in producten zitten, ook wel langzame koolhydraten genoemd, en koolhydraten die in producten zitten die in een fabriek vervaardigd zijn, ook wel snelle koolhydraten genoemd.

Veel mensen denken dat alle koolhydraten vermeden moeten worden als je wilt afvallen: dat is niet waar. Alleen het verbannen van de snelle koolhydraten is nodig wanneer je wilt afvallen, uit langzame koolhydraten haalt jouw lichaam energie en bouwstoffen die het nodig heeft om jouw lichaam te onderhouden.

Wil je meer lezen over langzame en snelle koolhydraten, lees dan dit artikel.

Het verschil tussen een koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt dieet

Er worden verschillende hoeveelheden aangehouden voor het aantal koolhydraten dat gegeten wordt bij een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet. Wel kun je er vanuit gaan dat je bij koolhydraatarm minder koolhydraten eet dan bij een koolhydraatbeperkt dieet. Daarnaast heb je nog een derde variant: het ketogeen dieet. Hierbij eet je nog minder koolhydraten.

Hoeveel koolhydraten eet je bij deze voedingspatronen?

Koolhydraatarm dieet

0

tot

0

gram koolhydraten

Koolhydraatbeperkt dieet

0

tot

0

gram koolhydraten

Ketogeen dieet

0

tot

0

gram koolhydraten

De vergelijking met een normaal voedingspatroon

Personen die geen koolhydraatbewust eetpatroon hanteren, halen vaak rond de 40 tot 70% van hun dagelijkse energie uit koolhydraten. Wanneer je koolhydraatbewust eet, ligt dit onder de 40%. Het voedingspatroon wordt aangevuld met energie uit eiwitten en vetten.

Minder koolhydraten eten

Voordelen van een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet

Wanneer je stopt met het eten van snelle koolhydraten (koek, snoep en chips) en dit vervangt door langzame koolhydraten uit groente en fruit, zul je al snel merken dat je veel meer energie hebt. Jouw lichaam wordt strakker, je krijgt een gezonde(re) blos op jouw wangen. Ook kun je merken dat jouw weerstand hoger wordt en dat het eten een positieve werking heeft op jouw humeur.

Daarnaast verminderd een koolhydraatbeperkt dieet het risico op hart- en vaatziektes, heb je minder pieken in de bloedsuikerspiegel en kun je minder last hebben van klachten wanneer je een chronische ziekte hebt. Koolhydraatbeperkt eten zorgt daarnaast voor een lagere bloeddruk en.. Niet geheel onbelangrijk: je verliest er nog gewicht mee ook! šŸ˜Š

Download een koolhydraatbeperkt dagmenu of weekmenu

Heb jij interesse in een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt voedingspatroon en wil je graag een dagmenu, weekmenu of inkijkexemplaar van een kookboek downloaden zodat je kunt zien wat het precies inhoud en wat je mag eten? Dat kan!

Kookboek voor zowel vlees- als viseters

Met het Body Happiness programma van Jasper Alblas kun je tot 2 kilo per week afvallen, zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het diƫten bent. Met heerlijke recepten en minder koolhydraten!

Via deze link kun je een inkijkexemplaar van beide boeken downloaden. Je ziet dan meteen een voorbeeld van een weekmenu!

Vegetarisch kookboek

Op deze pagina kun je een inkijkexemplaar van het vegetarisch afslankplan inzien, zodat je weloverwogen een keuze kan maken of het vegetarisch afslankplan bij je past. Je ziet dan meteen wat je per dag of per week mag eten.

Fitness lifestyle

Ben jij op zoek naar shape shakes, ontbijt, lunch, diner, vega(n), koolhydraatbeperkt, prep and go, hartige snacks, zoete snacks en gezonde sauzen & dip recepten? Dan is deze methode echt iets voor jou. Want ook jij verdient de controle over je gewicht en lijf terug! Deze 137 heerlijke recepten gaan je daar zeker bij helpen. Deze methode is minder gestructureerd dan de voorgaande twee maar zijn een prima bron van inspiratie!

Op deze pagina kun je een inkijkexemplaar inzien. Zijn deze recepten wat voor jou?