Hardlopen calorieen verbranden

Is hardlopen goed als je wilt afvallen?

Is hardlopen goed als je wilt afvallen?

Als je wilt afvallen, is hardlopen één van de eerste dingen die je kunt doen. Het is een laagdrempelige sportactiviteit, je kunt het op elk gewenst moment doen en je ziet duidelijke progressie na slechts een kort tijdsverloop.

Daarnaast werk je aan jouw conditie en wanneer je hardlopen als duursport inzet, verbruik je behoorlijk wat calorieën. Dat kan weer fijn zijn wanneer je wilt afvallen.

Hardlopen is een prima sport om mee af te vallen

Doordat het zo laagdrempelig is, kan iedereen beginnen met hardlopen. In je eigen tempo. Daarnaast heb je ook behoorlijk veel apps en groepjes die je motiveren om steeds een stapje verder te gaan met hardlopen: denk aan Yakult start to run (klik hier voor de locaties) of de app hardlopen met Evy (klik hier om te downloaden) .

afvallen hardlopen

Het hardlopen met een groepje mensen die op hetzelfde niveau zitten, is goed voor de motivatie. Niet alleen omdat iedereen op hetzelfde niveau zit, ook omdat je nieuwe vriendschappen opdoet en je elkaar kunt motiveren wanneer iemand even wat minder zin heeft.

De app Hardlopen met Evy moedigt je aan om te blijven hardlopen doordat de app onder meer helpt om jouw training te tracken, je jouw trainingen terug kunt kijken op de kaart, je jouw hartslag kunt bijhouden en je jouw favo playlist kunt luisteren tijdens het hardlopen. Hardlopen met Evy biedt daarnaast een aantal schema’s: start met trainingen van 0 tot 5 of zelfs 10 kilometer. Net wat jij wilt!

Hoeveel calorieën verbrandt je bij hardlopen?

Hoeveel calorieën je verbrandt hangt helemaal af van hoe hard je loopt en wat jouw gewicht is. Hoe meer je je inspant, hoe meer calorieën je verbrandt. Wanneer je een marathon loopt, verbrandt je zo tusesn de 2500 en 3000 kCal. Best veel! Maar voor je op dat niveau bent, zul je eerst veel moeten oefenen.

Onderstaande kan als richtlijn gebruikt worden voor jouw calorieverbruik bij hardlopen, wanneer je een uurtje sport op gelijk tempo en je 80 kilo weegt.

Snelheid

Gewicht

Verbranding per uur

Kilometer p/u
0
Kilo​
55
kCal per uur
595
Kilometer p/u
0
Kilo​
0
kCal per uur
800
Kilometer p/u
0
Kilo​
0
kCal per uur
1000

Hoe zit dat met calorieverbruik bij andere gewichten?

Wanneer je 60 kilo weegt, verbruik je bij 10 km per uur 600 kCal, bij 12 km per uur 720 kCal en bij 15 km per uur verbrand je 900 kCal als je een uurtje hardloopt.

Wanneer je 70 kilo weegt, verbruik je bij 10 km per uur 700 kCal, bij 12 km per uur 960 kCal en bij 15 km per uur verbrand je 1.050 kCal als je een uurtje hardloopt.

hardlopen voeding afvallen

Wanneer je 90 kilo weegt, verbruik je bij 10 km per uur 900 kCal, bij 12 km per uur 1080 kCal en bij 15 km per uur verbrand je 1.350 kCal als je een uurtje hardloopt.

Wanneer je 100 kilo weegt, verbruik je bij 10 km per uur 1.000 kCal, bij 12 km per uur 1.200 kCal en bij 15 km per uur verbrand je 1.500 kCal als je een uurtje hardloopt.

Het loont dus behoorlijk om te beginnen met hardlopen, al is het maar twee keer in de week, waarbij je eerst een kwartiertje start, dan 20 minuten, daarna 25 minuten en zo langzaam aan meer meters maakt in wat meer tijd.

Afwisseling in de hardlooproutes

Vind je het leuk om routes te lopen waarbij je veel bezienswaardigheden tegen komt, of wil je elke week een andere route uitproberen in het weekend?

Via de hardloopplanner van Nationale Nederlanden kun je zelf een route samen stellen op basis van tijd en afstand en jouw gemiddelde snelheid. En vind je een route niet leuk? Dan kun je met een druk op de knop een alternatief laten berekenen.

Veel voorkomende blessures bij hardlopen

Wanneer je wilt afvallen en daarom gaat hardlopen, is het verleidelijk meteen een uur lang te gaan hardlopen. Maar is dat ook verstandig? Niet echt. Je belast jouw spieren en knieën opeens veel, terwijl je dat niet gewend bent. Hierdoor liggen blessures op de loer.

Zo kun je last krijgen van diverse scheenbeenklachten, achillespeesklachten, voetklachten,  knieklachten, enkelklachten, hielspoor, een lopersknie of een scheur in je spier.

Doe daarom altijd een goede warming up en cooling down en zorg ervoor dat je goed naar jouw lichaam luistert. Ga niet over grenzen heen en zorg voor een goede techniek, zodat je weinig tot geen last krijgt van klachten.

De juiste voeding is belangrijk wanneer je wilt afvallen door hardlopen

Sporten en de juiste voeding gaan niet los van elkaar. Het is belangrijk dat je voldoende eiwitten en koolhydraten eet, zodat jouw lichaam voldoende energie heeft om langere tijd op niveau te presteren.

De uitgebalanceerde menu’s van FitChef helpen je om meer spiermassa op te bouwen, kilo’s kwijt te raken en lekkerder in je vel te zitten. FitChef leert je precies hoeveel je moet eten, en in welke verhouding. Dit alles afgestemd op jouw doelen.

Per gerecht laat FitChef zien welke voedingsstoffen er in een gerecht zitten en daarnaast zijn de recepten uitgebalanceerd qua voedingsstoffen, zodat je alles binnen krijgt wat je nodig hebt. En de gerechten zijn ook nog eens binnen 30 minuten te bereiden: wat wil je nog meer?

De speerpunten van de FitChef methode:

  • Eiwitrijke recepten voor elk moment van de dag
  • Geschikt voor een fit, gezond én atletisch lichaam
  • 5 stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat
  • Voorbeeld weekmenu’s, meal prep tips, bewaartips